.
Λίγα λόγια για την ψυχολογία χρώματος στην οπτική επικοινωνία:
Το μυαλό μας είναι εκ φύσεως προγραμματισμένο να αντιδρά στα χρώματα. Τα χρώματα σχηματοποιούν τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας. Και σύμφωνα με μελέτες, το χρώμα επηρεάζει περισσότερα πράγματα από τη διάθεσή μας. Έχει τη δύναμη να αλλάζει συνήθειες και προτιμήσεις. Το χρώμα, λένε, εμπλέκεται περισσότερο από 80% στη δημιουργία ερεθισμάτων στα ψώνια, στη διαφήμιση και το μάρκετινγκ και …στην προπαγάνδα.
Αν και η αντίληψη του χρώματος είναι αρκετά υποκειμενική, μερικές επιδράσεις των χρωμάτων φαίνεται να ισχύουν με ένα καθολικό τρόπο. Παρακάτω θα δούμε μερικά παραδείγματα για το πως οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν τα διάφορα χρώματα σε λογότυπους, συσκευασίες και διαφημίσεις που σχεδιάστηκαν για να προσεγγίσουν το κοινό τους μέσω του χρώματος είτε άμεσα είτε έμμεσα. Αυτά, βέβαια, ισχύουν κυρίως στον “δυτικό” πολιτισμό. Άλλοι πολιτισμοί έχουν διαφορετική αντιμετώπιση των χρωμάτων.
.
Δεν υπάρχει καλό και κακό χρώμα!
Ένα χρώμα δεν μπορεί να είναι άσκημο ή όμορφο από μόνο του. Όλα εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες όπως το συνδυασμό με άλλα χρώματα, την έκταση, την απόχρωση, τη φωτεινότητα, τον κορεσμό, την υφή, το σχήμα αλλά και τις πολιτιστικές, πολιτικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες και συμβάσεις.
Τα χρώματα στην ερυθρή περιοχή του χρωματικού φάσματος, γνωστά ως θερμά, ξυπνούν συναισθήματα που ποικίλουν από τη ζεστασιά και την άνεση μέχρι το θυμό και την εχθρότητα.
Τα χρώματα στην κυανή περιοχή του χρωματικού φάσματος, γνωστά ως ψυχρά, περιγράφονται συχνά ως ήρεμα αλλά μπορούν επίσης να προκαλέσουν συναισθήματα λύπης ή αδιαφορίας.
Το χρώμα είναι ένα από τα πιο δυνατά μέσα που χρησιμοποιούν οι σχεδιαστές στην οπτική επικοινωνία. Είναι ένας άμεσος τρόπος για τον προσδιορισμό έννοιας και μηνυμάτων στη γραφιστική σχεδίαση. Είναι πολύ σημαντικό να χρησιμοποιείται σωστά και να καταλαβαίνουμε τι σημαίνει για το υποσυνείδητο το χρώμα που διαλέγουμε.
Την επόμενη φορά που θα κοιτάξεις ένα λογότυπο, μια αφίσα, μια συσκευασία ή μια διαφήμιση σκέψου λίγο τα χρώματα που έχουν χρησιμοποιηθεί και την επίδραση που σου ασκούν στον τρόπο που αποφασίζεις.
.
Πως να διαλέγεις χρώματα ΠΟΥ ΤΑΙΡΙΑΖΟΥΝ!
Επειδή δεν είναι καθόλου εύκολη διαδικασία να διαλέξεις χρώματα όταν σχεδιάζεις ένα γραφικό, έναν ιστότοπο ή ακόμα και όταν βάφεις ένα δωμάτιο, μπορείς να ακολουθήσεις τους παρακάτω 6 γενικά αποδεκτούς κανόνες.
Καταρχήν ας γνωριστούμε με τον χρωματικό κύκλο:
Μερικοί ορισμοί:
Βασικό χρώμα είναι αυτό που δεν προκύπτει από ανάμειξη άλλων.
Δευτερεύον χρώμα είναι αυτό που δημιουργείται από την ανάμειξη δύο βασικών χρωμάτων.
Συμπληρωματικό χρώμα είναι αυτό που όταν συνδυασθεί με άλλο όμοιό του στη προσθετική διαδικασία δίνουν λευκό, στην αφαιρετική διαδικασία δίνουν μαύρο.
Περισσότερα: Για τον χρωματικό κύκλο, την φυσιολογία, την αντίληψη του χρώματος και την διαχείρισή του, δείτε το μικρό σεμινάριο «περί χρώματος».
.
1. Αναλογικά
Χρώματα που είναι γειτονικά μεταξύ τους στον χρωματικό κύκλο.
.
2. Συμπληρωματικά
Χρώματα που είναι απέναντι στον χρωματικό κύκλο.
.
3. Συμπληρωματικά διαχωρισμένα
Χρώματα που είναι γειτονικά – απέναντι στον χρωματικό κύκλο.
.
4. Τριάδα συμπληρωματικών συμμετρικών
Τριάδα χρωμάτων σε συμμετρική απόσταση στον χρωματικό κύκλο.
.
5. Τετράδα συμπληρωματικών συμμετρικών
Τετράδα χρωμάτων σε συμμετρική απόσταση στον χρωματικό κύκλο.
.
6. Κλίμακα μονοχρωμίας
Ένα μόνο τμήμα του χρωματικού κύκλου με διακύμανση της φωτεινότητας και του κορεσμού
.
Παραδείγματα
Θερμά – καλοκαιρινά
Ήρεμα – καθαρότητα
Ψυχρά – χειμώνας
Ψυχρά – ήρεμα
Εξεζητημένα
Πολυτέλεια
Copyright: Metrographics™ 2022